lördag 23 april 2011

Silviakaka i färg

Fanny vaknade vid 05 igår morse så vi gjorde det vi gillar bäst - bakade! :) En enkel silviakaka gjorde vi enligt Kryddburkens recept, drog dock ner på 1/6 av mängden ingredienser till bottnen då min långpanna är aningen mindre än vanliga och förra gången jag gjorde denna vart den så otroligt hög... Och så gjorde jag glasyren rosa denna gång med hjälp av en skvätt röd hushållsfärg - bara för att testa... Kanske kan bli en kaka till kalaset där fikat, förutom tårtan, ska gå i rosa... :)

Silviakaka
6 ägg
6 dl strösocker
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver
3 dl kallt vatten

Glasyr:
175 g smör
6-7 dl florsocker
1 tsk pressad citronsaft
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor
kokos

Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda bakpulvret i vetemjölet och rör ner det i smeten. Rör till sist ner vattnet. Häll ut i bakplåtspapperklädd långpanna och grädda 25-30 minuter i 175 grader. Låt svalna.
Smält smöret till glasyren och ta av från plattan. Rör ner sockersorterna, saften och äggulorna. Rör slät. Tillsätt ev hushållsfärg om du vill färga glasyren. Bred ut på kakan och strö över kokos.
Ställ gärna i kylen en stund så glasyren stelnar, då blir den lättare att skära.
Skär i rutor. Går utmärkt att frysa och tinar mkt snabbt! :)

2 kommentarer:

Sweet Passion sa...

Åh silviakaka är så gott,och den ser jättefin.vart jättefint och ska nog oxå pröva på att färga.

Alma sa...

bakade min första silviakaka idag.. oj så gott det var, en ny favorit i mitt tycke.. nu så såg jag dina fina silviakakor med röd glasyr.. döläckert.. ska prova det med nån dag snart.. hihih tack för att du delar med dig. mvh Alma